Høstkos uten laptop

Når jeg skal kose meg hjemme, blir det veldig fort til at jeg sitter i godstolen min med bena høyt og laptopen i fanget. Det er utrolig godt å sitte der og slappe av, gjerne med en kopp te i nærheten og kanskje strikketøy i hendene. Chatte med venner, surfe og drive digital dank. Nydelig.

Men over tid merker jeg allerede nå, etter halvannen måned, at det også tar tid fra meg på andre områder. Jeg leser mindre, for eksempel, når laptopen er så ofte i fanget. Det er tyngre å reise seg for å få de siste tingene på plass (fysisk) etter flyttinga. Bare-litt-til-tankegangen får stadig mer rom. Terskelen for å finne på noe på kjøkkenet er høyere. Blant annet.

Disse tre - og god musikk i høyttalerne.
Disse tre – og god musikk i høyttalerne.

Det er ikke katastrofe, men det er nok til at jeg vil endre på det. Heretter blir det derfor mindre tilfeldig surfing på internettet, som er den store tidstyven. I stedet blir det målrettet internett-tid, etterfulgt av en lukket laptop og ei god bok, kanskje en CD jeg ikke har hørt på lenge – og en kopp te, så klart. Alltid te.

Denne helga er det gråvær og pøsregn det meste av tida, og da passer det ekstra fint å finne på hyggelige innesysler – andre ting enn å sitte med blikket mot en skjerm hele tida. Sammen med Vidar Busk, Senjahopen og Kari Bremnes mistenker jeg at det blir opptil flere hyggelige timer.

2 thoughts on “Høstkos uten laptop

  1. Det er lett å skli ut, ja! Det beste er når nettiden er avgrenset slik at det kjennes som om jeg kontrollerer tiden og ikke nettet kontrollerer meg.

    Høres ut som om du får en veldig fin ettermiddag, dersom du følger planene dine.

  2. Det ble nydelig – både ettermiddagen og hele helga, egentlig. Nå er det bare å fortsette å holde kontrollen selv, heller enn å la internettet styre meg… 😉

Legg igjen en kommentar

