Om å holde seg varm

Når man er mye ute i fri luft, sommer som vinter og året gjennom, blir det å holde seg varm veldig viktig. Varme klær, tørre klær, sitteunderlag, jervenduk og ekstremsovepose er gode for sine formål. For ikke å snakke om telt. Men det er få ting som er bedre å varme seg i, enn reinskinn. Skinnene etter reinsdyr har gode varme-egenskaper og har vært brukt så lenge menneskene har hatt forhold til reinsdyr. Med et par friluftsliv-elskende tyskere på besøk, var det ikke annet å vente enn at de skulle ende opp med å kjøpe reinskinn.

Reinskinn til tørk
Ikke vanskelig å gjette hva de har her inne

Via noen som kjenner noen fikk vi gjort en avtale direkte med reindriftssamer i området, og kjørte derfor hjem til dem. Vi kjørte langt og lenger enn langt, ut i ødemarka i nabolaget, og etter et par feilkjøringer (noen andre sin feil, såklart 😉 ) fant vi til sist frem. Planen var at begge tyskerne skulle kjøpe seg et reinskinn hver som de kan ha med seg når de er ute i naturen i fremtida, enten de er i Tyskland eller i Norge eller andre steder. Det er få ting som slår det å sitte på et reinskinn utendørs en vinterdag og drikke noe varmt mens man ser på fine omgivelser og koser seg i godt selskap – og det vet de også.

Kvalitetssjekk
Tyskerne ser på kvalitet og på tegningene i pelsen

De fikk nok å velge i, for å si det sånn. Et gammelt hus viste seg å ha et tørkeloft som var fullt av reinskinn i alle størrelser, fra liten kalv til stor okse. Hvite, brune, grå og nesten sorte. Der var noe for enhver smak. Vi hadde allerede fått tilbud om gode priser, avhengig av størrelse på hvert enkelt skinn. Han som solgte skinnene, lærte oss hvordan vi enkelt kunne teste kvaliteten på skinnene. På mange av skinnene hang ørene fortsatt fast. Tyskerne titta, vurderte og diskuterte. Jeg gikk rundt og knipsa, men kjente litt på at jeg hadde litt lyst på et reinskinn, jeg også…

Karding
Pelsen kardes for å ikke røyte så mye etterpå

Alle skinnene vi så på, var ubehandlet og beregnet på utebruk. Det betyr at de bare har vært oppspent på vegg for å tørke, og deretter hengt opp over snorer innomhus. Innsida av skinnet har spor etter størknet blod og sener, og har ikke vært såpevasket eller behandlet på annet vis. Disse skinnene er de som varmer best.

Og det gikk som det måtte gå. Planen var at gjestene skulle ha seg hvert sitt skinn. Men tyskerne kjøpte 2-3 skinn hver, og jeg kjøpte et, jeg også. Nå er det bare å glede seg til det blir kaldere i været. Da vet jeg ei som skal ta skinnet sitt under lokket på sekken når hun drar ut på tur.

2 thoughts on “Om å holde seg varm

  1. Jeg håper du vil unnskylde meg, etter en lang taushet, å legge igjen en kommentar som gjelder overhodet om sex, som om det var det viktigste å skrive om, men, tja, lesingen av ditt innlegg fikk meg spontant huske det som fortalte meg den første svenske jenta jeg noensinne traff, da jeg var rundt 17 år gammel, nemlig at den største erotiske drømmen til nordiske jenter var å ha sex helt naken i snø, bare rullet opp i en reinskinn !

    Jeg ikke er så opptatt av sex generelt, men denne påstanden imponerte meg nok, som skal du sikkert forestille deg, at det ble den første tanken som dukket opp da jeg leste at dine tyskerne skulle ha deres reinskinn «med seg når de er ute i naturen i fremtida, enten de er i Tyskland eller i Norge eller andre steder», og da tenkte om hva de skal bruke dem til !

    Jeg aner ikke om fortellingen var sann, eller om det var en spøk mot en ung uskyldig fremmed, men jeg frykter jeg skal aldri mer tenke noe annet hver gang jeg må koble intellektuelt ordene jente og reinskinn.

    Vel. Selv om jeg ikke kommenterer dinne innlegg så mye jeg burde, jeg vil gjerne bekrefte at jeg leser dem altid med stor glede, og ikke minst disse med dine fine bilder av landskapet i ditt flott område Jeg er aldri trett å se dem.

    Minst har jeg klart å skrive dette idag. 🙂
    Klem fra Paris.

  2. Geitost – du er her! Så hyggelig, nå ble jeg kjempeglad for å se deg igjen 😀

    Og til det med reinskinn: Det er nok mange nordboere som har hygget seg med sex blant reinskinnene. Helt fra vikingetida har reinskinn vært brukt for å holde varmen, før noen fant på å lage kunstige dyner eller dundyner, så det vil jo være naturlig. På 1980-tallet hadde den norske sangeren Jørn Hoel en stooor hit med sangen ‘Elske i sneen’ og myten ble på sett og vis forsterket.

    Og det er sant; det ER noe erotisk over å ligge nesten avkledd inni reinskinn, noe med hvordan pelsen beveger seg mot huden. Man blir nesten strøket av noe uendelig glatt og mykt hver gang man beveger seg, og det er en kontrast med kroppsvarmen (under skinnene) på den ene sida og den kalde lufta i omgivelsene på den andre siden.

    I Alta, Kirkenes og Jukkasjärvi (Finland) finnes det for eksempel ishoteller som er stor business – og da bruker man reinskinn i sengene.

    Hvorvidt hun du snakket med mente det eller ikke, vet jeg ikke. Jeg tror ikke akkurat det å elske med noen blant reinskinn i kalde omgivelser er en drøm for alle, men at det er drøm (og/eller virkelighet) for noen av oss? Utvilsomt.

    Kanskje verdt et forsøk om du noen gang skal nordover med noen du liker godt? 😛

Legg igjen en kommentar

