Jeg kommer ikke utenom Mjelle

Mjelle 1. mai
Mjelle 1. mai

Jeg blir aldri ferdig med Mjelle. Hver gang jeg er der føles det som om jeg ser alt for første gang, hver gang jeg er der, er det som å komme hjem. Denne dobbeltsidigheten bærer med seg en forunderlig ro, som om hode og hjerte bare faller til ro og puster ut når jeg har tilbakelagt den lille kilometeren fra parkeringsplassen gjennom bjørkeskogen og frem til den delvis lilla stranda. Som om alt inni meg hviler, uansett hva jeg var fylt av da jeg begynte turen dit.

IMG_5845
Emre følger med på folk og dyr på Mjelle

Du er ikke alene på Mjelle hvis det er 1. mai og godt vær. Ikke sjans. Men vi var heldige og kom dit litt ut på dagen, på et tidspunkt da mange folk var på vei hjem. Mjelleområdet er stort uten at det føles overveldende. Det er alltids plass til å sette seg ned et sted, tenne opp et bål og grille pølser om man vil. Og det var akkurat det vi skulle denne dagen. Senere på sommeren er det masse sau som går løs her, men foreløpig er de ikke sluppet ut på beite enda. Like fullt holdt jeg båndtvangen. Det meste av tida, så lenge der var andre folk.

IMG_5863
På Mjelle er det lilla sand

På Mjelle stiger fjellet rett til værs fra havet, bare skilt av ei stripe sand og litt bjørkeskog som klamrer seg fast mot vær og vind. Bergartene i fjellet inneholder endel kobolt. Når det regner, vaskes kobolt langsomt gjennom fjellet og ut i sanden, hvor det blir liggende. Derfor er mye av sanda på Mjelle-stranda lillarød av farge. Noen ganger er det mer fremtredende enn andre. Jeg slutter aldri å la meg fascinere.

IMG_5867
Tilbakeblikk

Sånn ser det ut bakover mot der vi kom fra. En liten kilometer med sti langs bergveggen til venstre i bildet fører bort til parkeringsplassen, som består av ei tilrettelagt gresslette i bunnen av en bakke. Mot høyre bildekant ser du såvidt røyken fra bålet vårt. Det er ikke mye skog og nedfallstre her, så vi tok med oss veden hjemmefra. Det snødekte fjellet i bakgrunnen er Skautuva, som måler 626 m.o.h. Den er tilgjengelig både fra denne kanten og fra byen. Jeg har ikke vært der, men skal gå dit i sommer har jeg tenkt – den lange veien fra byen. Når det bare blir bart.

IMG_5868
Himmel og hav. Og Skrova.

Det er mye å se på Mjelle. Fjellet, havet, stranda, bergene som danner ei bittelita halvøy. For eksempel. Rødsildra som stillferdig trenger seg frem overalt nå som det er vår. Ørna som fikk søringen til å måpe og deretter glise fornøyd, før han henta kikkerten. Sauer og lam som tar seg frem der ingen skulle tur at nokon kunne beite. Folk og hunder og barn og whatnot. Og havet. Himmelen. Her kan man se himmel møte hav uten noe imellom. Rett nok ligger Lofotveggen der, og Vesterålsfjellene går i ett med den, men på dager som denne er det ikke mye man ser – vi er for lavt i landskapet, jordhellingen fjerner utsikta. Men det er fint likevel.

IMG_5876
Mannen og hunden. Bare en av dem er min.

Jeg har aldri vært alene på Mjelle. På hver eneste tur har jeg vært der sammen med noen – alt fra en person, som nå, til større grupper med 15 stykker eller noe. Mjelle er et sted som inviterer til samvær med eller uten ord. Samtalen kan gå livlig, man kan nyte tausheten. Det spiller ingen rolle; man er sammen der uansett. Man kan rope til stormen og bli overdøvet, man kan lytte til myggen og høre sauene breke. Til sommeren skal jeg gjøre noe for første gang – jeg skal overnatte i telt på Mjelle. Og jeg gleder meg allerede.

IMG_5894
Farvel, Mjelle. For denne gang.

2 kommentarer om “Jeg kommer ikke utenom Mjelle

  1. Hehe, «bare en av dem er min»… Gode Elisabeth, du får meg til å le. Tusen takk for det du deler, det er så fint å følge. Klem fra Paris.
    (Jeg har vært overrasket over at du nylig mottok en melding fra en norsk leser, som endte med dette samme uttrykket. Jeg trodde hittil at jeg eide det !) 🙂

Legg igjen en kommentar

