Jeg trekker det tilbake

Som det vintermennesket jeg er, har jeg alltid sagt at jeg foretrekker vinterlyset fremfor sommerlyset. På vinteren har lyset så mange nyanser har jeg sagt, og vinterlyset forandrer seg hele tida. For eksempel. I mine student med svakest erindring har jeg sogar sagt at på sommeren er det litt kjedeligere, da er det liksom bare lyst hele tida! Tenk at jeg kan være så dum?! Jeg tar tilbake hvert et ord.

Solnedgang eller ei?
Solnedgang eller ei?

For sannheten er at når været er klart og man tar døgnet med seg, har lyset så mange nyanser og toner at det matcher vinteren. Det har bare en annen palett. Jeg ble litt minnet om det her om dagen da jeg var på Galleri Bodøgaard og så gamle Oscar sine bilder – lyset om sommeren har like mange fasetter som på vinteren. Jeg har bare ikke vært like villig til å se det, like villig til å legge merke til skiftningene.

Nå er det annerledes. Nå bor jeg et sted med fantastisk utsikt, nå har sommeren startet med et vær som allerede overgår det sammenlagte antall soldager i hele fjor, og jeg kan ikke nekte for det åpenbare: Sommeren er like fin som vinteren. Varmere, mer gylden og ikke minst mer frodig. Men altså. Lyset er ikke kjedelig. Det er bare annerledes. Det flytter seg hele tida, men det er der. Når det er noenlunde klar himmel, er det å følge med på lyset nesten som å se en sakte film. Det skjer noe, hele tida, men man må holde seg våken for å få det med seg.

Bildet over er tatt fra stuevinduet mitt mot nordvest, mot Lofotens nordligste del omtrent. Det var ei av de første nettene med midnattsol, og du ser av den gyldne fargegløden (uten blålilla toner i seg) at sola ikke har gått ned. Den er over horisonten, selv om den er i skjul bak geografien for mitt vedkommende. Det er ikke så farlig. Vi har to måneder igjen før den forsvinner. Jeg har tenkt å nyte dem.

2 kommentarer om “Jeg trekker det tilbake

  1. akkurat nå kom regnet. og værmeldinga lover hele sju grader neste uke. jeg savner sommer-sommeren allerede. finest i nord da. aller aller finest.

  2. Ja. Aller finest. Godt med regn innimellom, men jeg er veldig klar for sol og varme igjen. Satser på at vi får mer enn sju grader til uka. Og etter det skal jeg faktisk på ferie – da blir det i alle fall sol og varme. Håper jeg.

Legg igjen en kommentar

