John Giævær – Skrivefør polarhelt

En periode i ungdomstida mi bodde bestevenninna mi i gata rett nedenfor oss. Den het John Giævers vei. Jeg reflekterte aldri over hvem herr Giæver hadde vært, men visste at han en gang i tida hadde vært redaktør i lokalavisen hjemme. Avisen eksisterer fortsatt. Først i voksen alder har jeg reflektert mer over Giæver, etter at jeg for noen år siden kom over bøker skrevet av ham. Ikke bare hvilke som helst bøker – nei, bøker som handler om polarliv, om fangst og fiske, om hundekjøring, om eventyr utendørs året rundt.

Noe av det jeg har lært å sette mest pris på er at han skriver levende og festlig, han skriver på en måte som fenger oppmerksomheten like godt enten man krøller seg i sofaen eller leser høyt i egnede forsamlinger. På bruktbutikker og loppemarkeder har jeg kommet over stadig nye bøker i en serie som Tiden Norsk Forlag ga ut, og bøkene har jeg i tur og orden gitt til min far ved passende anledninger. Nå har han etterhvert en anseelig samling av Giæver-bøker.

Polarhistorier fra 1966
Underholdningslektyre fra 1966.

Her om dagen fikk jeg meg en uventa overraskelse. Jeg pakka nemlig ut noen esker med bøker som har stått lagret på loftet hos venner noen år, før de nå har kommet tilbake til meg. Der fant jeg denne boka – Freske fyrer på fangst. Historiene kommer fra Svalbard, Nord-Norge og andre steder, og både folk og landskap er levende beskrevet. Det slår meg at Giæver må ha vært en mann som skapte mye latter der han var.

IMG_1783
Ukjent hundekjørerhistorie, muligens. Rasende morsomt skrevet er den også.

Dette var rosinen i pølsa i herværende bok – den første historien handler om et kjent hundespann. Alle som kjenner meg vet at jeg er levende interessert i hundekjøring og til dels engasjert i sporten, uten selv å være hundekjører. Man hører om kjente hunder, spann og kjørere fra før i tida, og også navnet ‘Hilmar Norum’ har jeg hørt. Legendene blir ikke akkurat mindre med årene. Men om hundekjørerfolket i dag vet bakgrunnshistorien for det berømte spannet til Norum? Det er jeg usikker på. Kanskje gjør de det, men jeg har ikke hørt eller lest om det.

I følge Giæver startet historien om spannet i Tromsø. Ei av byens finere fruer skaffet seg ei schäferhundtispe som hun importerte fra Tyskland. Mangt og mye fortelles om både tispa og frua, og det er fornøyelig lesing. Man kan lett se for seg opptil flere av de situasjonene som Giæver beskriver. Under ei løpetid forsvinner tispa, og det viser seg at hun har kommet seg ombord i et skip som skal til Svalbard. Først neste sommer kommer hun tilbake, og da viser det seg at hun venter valper.

IMG_1784
Fasit: Hilmar Norums hunder var egentlig tjuvparring med ei schäfertispe fra Tromsø!

I følge historien til Giæver ble schäfertispa Hilde, høyløpsk som hun var, nærmest overfalt av «en horde av ville hunder», for å bruke hans egne ord. Det er rimelig å anta at dette var polarhunder som holdt til på Svalbard. Vel tilbake i Tromsø fikk Hilde valpene, og disse etterhvert ble solgt tilbake til Hilmar Norum og sporenstreks sendt oppover til Svalbard igjen. Hilmar Norums spann ble etterhvert ganske kjent, og Hilde selv fikk leve i 12 år før hun tok kvelden.

Så langt historien. Jeg koser meg med den, og med de andre fortellingene. Giæver var en høyst skrivefør mann som ikke glemte den kunsten selv om han etterhvert ble forsker, byråkrat og tidvis diplomat. Denne boka inneholder polarhistorier; noen av de andre inneholder villmarkslivshistorier fra mine hjemtrakter. Det er ikke mange som snakker om Giæver i dag, verken i litteratur- eller villmarkssammenheng, ei heller når man snakker om polarhelter.

Heldigvis, hadde jeg nær sagt. For da er det ikke så mange som kaster seg over bøkene hans, og jeg har bedre mulighet til å bidra til at min far får bygd opp ei mest mulig komplett samling av hans bøker. Den jobben er ikke fullført enda.

Legg igjen en kommentar

