Bodøsommeren #7: Street Art

Det er ikke til å komme fra at streetart har blitt langt mer stuerent de siste årene enn det var da jeg flytta til byen og gjorde mine første oppdagelser av Stein og andre artister. For noen uker siden fant Up North-festivalen sted i Bodø; en streetart-festival der inviterte artister fikk boltre seg på digre vegger og noen mindre vegger i Bodø by. Med unntak av ett verk var alle konsentrert i Bodø sentrum – unntaket var en av byens aller første piecer, som nærmest ble restaurert denne helga. (Den ligger på Hunstad.)

For få år siden ble streetart relativt raskt fjernet og malt over mange steder i byen. NÅ er det som om den ikke kan få vegger som er store nok. Det gir et spennende bybilde og inviterer til en helt annen måte å engasjere seg i omgivelsene på – både for turister og fastboende. Jeg har allerede opplevd flere ganger å bli diskret forfulgt når jeg har vist folk rundt i byen for å se på motiver; forfulgt av turister og/eller bygjester som gjerne vil sanke flest mulig motiver på den tida de har til rådighet. Det gjør meg ingenting, og jeg deler gjerne kunnskapen om hva som befinner seg hvor.

Vil du se hva man kan kose seg med? Her er noen eksempler:

IMAG9187 IMAG9200 IMAG9212 IMAG9307 IMAG9308 IMAG9309
Det motivet jeg syns er aller, aller finest har jeg imidlertid ikke lagt ut her. Det må du heller komme og oppdage selv – det handler om nordlys.

I tillegg til disse nye motivene, finnes den en rekke ‘gamle’ motiver som fortsatt er bevart i byen, blant annet på utestedet Dama Di i Sjøgata. Vet man hvor man skal lete, finnes det også en rekke motiver andre steder og ute i naturen her og der. Noen er publisert under knaggen ‘streetart’ her i bloggen, andre ligger fortsatt bare på minnebrikken – og i hukommelsen, så klart, klare til å plukke frem neste gang jeg skal ut på tur eller vil vise byens særtrekk frem for noen som er like glad i streetart som jeg er.

Ett er i alle fall sikkert – Bodø er ingen kjedelig by, ei heller om sommeren!

Legg igjen en kommentar

