Bodøsommeren #10: Bøker

Bøker. Bøker overalt og hele tida, bøker for enhver anledning, bøker for ethvert sted, bøker du ikke kan legge fra deg, bøker du ikke visste om før du sto med dem i handa. Bøker, altså. Bodø er en perfekt by for å nyte bøker.

Bøker er lett tilgjengelige i Bodø. Vi har landets fineste bibliotek i Stormen, og de har åpningstider som gjør det lett å stikke innom når man er i byen og fikk akutt lyst på ei bok. Jeg har funnet både lånebøker og kjøpebøker der i sommer – de har nemlig ei hylle som stadig fylles på med bøker de selger ut for 10 kr stykket. Perfekt! For et par dager siden fant jeg meg to bøker på det viset, og begge er allerede lest ut.

Et annet favorittsted for å finne bøker, er Ludviks bokhandel i Dronningens gate, også i sentrum. Ludviks har hyller som står så tett at man bare såvidt kan bevege seg innendørs, men mannen bak disken har stålkontroll på hva han har og hvor det er å finne – uansett. Hyggelig er han også. Det lukter antikvariat og gamle bøker i det øyeblikket du beveger deg inn døra på hjørnet og tråkker de få trinnene ned til underetasjen, og bare stemningen i lokalet er verdt et besøk. At det er vanskelig å gå ut igjen uten å ha kjøpt noe, er en hyggelig bi-effekt.

Mitt tredje favorittsted for å finne bøker, er Røde Kors-butikken i Jordbruksveien. Det er bittelitt utenfor sentrum, men fortsatt innen gangavstand for et alminnelig sunt menneske – og lett tilgjengelig med kollektivtransport, om du skulle foretrekke det. Oppe i andre etasje på bruktbutikken finner du hyllemeter på hyllemeter med bøker, og det er ikke få ganger jeg har vært der på posesalg og fylt opp en plastpose med bøker – for så å betale 50 kroner for hele herligheten!

Sommerens leseopplevelser. Noen av dem.
Sommerens leseopplevelser. Noen av dem.

Disse bøkene utgjør ca halvparten av alle bøkene jeg har lest i sommer. Tre av dem er mine, to av dem er biblioteket sine, og to av dem var biblioteket sine frem til jeg kjøpte dem. Noe av det fineste med å lese bøker i Bodø, er ikke bare hvor man skaffer seg bøker – det er også hvor man leser de bøkene man har. Jeg har lest bøker i fjæra og på torget, på et busstopp og i sofaen. Jeg har lest hele Lena Niemi på en benk utenfor Stormen, og jeg leste ca halve Halberg-boka på en chaiselongue i tredje etasje på biblioteket. Jeg har lest bok i Solparken ved rådhuset og sittende ved et bord på Melkebaren, jeg har lest bok på bussen, jeg har lest bok på ferga. Blant annet.

En sommer i Bodø er en sommer med bøker. Sånn er det bare. Og jeg nyter det.

Legg igjen en kommentar

