Urbane trekk i Henningsvær

Oppdatering: Apropos!

Jeg er fan av god grafitti og street art. I fjor lot jeg meg fascinere av to motiver i Svolvær, en måke og en torsk, som etterhvert gjennom kommentarfeltet mitt viste seg å være laget av en som kaller seg SlogArt.

I år var det Henningsvær som fanget meg, og motivene var laget av en som kaller seg ‘Mr. Hmm??’. Vi tusla gjennom Henningsvær, forbi Velferden og spiste vafler som vi kjøpte av tre barn som hadde vaffelbod rett utenfor hagedøra. (Lommepenger til ferien, må vite – og vaflene var kjempegode!) Etterhvert kom vi ut mot moloen, og det var der jeg så dem.

Kunst på en gammel garasje
Kunst på en gammel garasje

To motiver på en og samme vegg, på et bygg som jeg tror en gang tilhørte byens brannstasjon. Et spøkelse og en person (et angstfylt barn? gutt?) på hver sin port. Jeg tror ikke de henger sammen, men fine er de uansett. Dessuten gledet det meg at de har fått være i fred for tilfeldige taggere; at de ikke har blitt ødelagt av uleselige sprayboksskriblerier.

Sinnapunker eller smilende ungdom?
Sinnapunker eller smilende ungdom?

På en vegg på bygget bakom det forrige finner vi denne fyren – utvilsomt en gutt (ung mann?) med hanekam. Også han har heldigvis fått stå i fred på veggen sin. Jeg kan ikke dy meg for å tenke at fyren ser ut til å ha et litt undefundig smil. Eller er det bare jeg som ser det? Av skyggen på fyrens venstre skulder og flakene som har blitt skavet av der, skjønner jeg at dette motivet neppe ble laget denne sommeren.

Grafitti paparazzi
Grafitti paparazzi

Vi vandrer forbi moloen og den fine utsikta mot indre havn, og fortsetter utover Hellandsøya på motsatt side. Det er da jeg ser det. På et hus til venstre for oss har tydeligvis kunstneren igjen vert på ferde, og denne gangen i annen etage. På en brannbalkong utenfor andre etasje av Fiskarheimen står det en skyggelagt figur og fotograferer det som skjer innenfor vinduet til venstre. Fyren har utvilsomt humor! Om det var en fisker som ordna seg haill innenfor mens kunstneren var på ferde, kan man jo bare lure på…

Politisk statement?
Politisk statement?

Vi har tilbrakt lang tid i Henningsvær og kost oss denne sommerdagen. Nå er vi på vei videre, vi skal spise lunsj et sted dyskertan tror er tilfeldig valgt. Men på vei ut, med fiskehjeller til venstre og Vestfjorden til høyre hyler jeg ut til sjåføren at han må stoppe. Jeg oppdaget nemlig dagens fjerde verk av Mr. Hmm?? – denne dama på et bygg jeg ikke aner hva er. Brønnhus? Pumpehus? Ei dame som minner mest av alt om en gammeldags pinup pryder i alle fall den ene sida, men har på seg noe som minner om et sort munnbind. Eller det en annen slags maske? Jeg trekker instinktivt trådene til debatten om petroleumsutvinning i Lofoten – det er mye man kan lese inn i dette motivet. Hvis man vil. And I do.

Og jeg angrer litt på at jeg ikke var i Henningsvær i fjor – jeg lurer på om Mr. Hmm?? laget alle motivene nesten samtidig, eller om det kommer stadig nye til? Er det bare i Henningsvær han utfolder seg? Jeg må nok tilbake neste sommer for å finne det ut.

10 thoughts on “Urbane trekk i Henningsvær

  1. Hei Vidar, og velkommen hit! Jeg hadde ikke mye tid, så da ble det ikke flere kunstoppdagelser på meg den dagen. Neste gang jeg er i farvannet har jeg sannsynligvis bedre tid – og takk for kjempefine lenker; da har jeg noe å la meg inspirere av når jeg skal ut på jakten 😉

  2. Hei, jeg syns dette var en utrolig flott blogg 🙂
    Bare ta kontakt om du lurer på hvor flere av bildene er 🙂

  3. Harald: Tusen takk for utrolig flott kommentar! 😆 Jeg liker aller best å oppdage streetart for meg selv, men hvis nysgjerrigheten tar overhånd skal jeg definitivt ta kontakt. Blir neppe mer Lofoten før til sommeren, tror jeg, men da skal jeg over fjorden OG ha bedre tid enn jeg hadde i sommer. Jeg er ikke ferdig med jakten enda!

  4. Hei Elisabeth. Da er vi minst to som ble «farget» av Henningsvær denne sommeren. I likhet med deg fanget grafittien også min oppmerksomhet, men jeg så vel enda færre enn du 🙂 Neste gang skal jeg nok gå grundigere til verks.

    Flott blogg. Stå på videre!

    mvh Willy

  5. Willyjoe: Takk, og velkommen hit! Jeg håper jeg får mer tid i Lofoten neste sommer. I år streifa vi gjennom hele Lofoten på et par-tre dager for at gjestene mine skulle få sett mest mulig på kort tid. Men det var verdt det!

  6. I forige uke kom det et nytt bilde i Henningsvær. Det artige med den er at det sies at det er meg som er avbildet 🙂

  7. Er nok et Martin Whatson motiv den fotografen på Fiskarheimen som jeg (Mr. Hmm??) har laget… så dette motivet kan jeg ikke ta kreditt for 🙂 Alle disse andre bildene du har tatt er nå blitt ødelagt av en vandal her i Henningsvær, men jeg har laget flere nye, og blir å fortsette med det. Jeg lager også bilder andre plasser som i Svolvær, Kabelvåg, Bodø, Trondheim osv… Du finner de fleste av bildene mine på Mr. Hmm?? profilen min på facebook… Knallbra blogg forresten 🙂 Du er en dyktig fotograf 🙂

  8. Wohoo! Takk for hyggelige ord – og for super info! Jeg har sett motivene dine i Svolvær og Kabelvåg, har posta et annet sted om noe jeg knipsa i Kabelvåg rett før jul 2012. Men her i Bodø har jeg ikke sett motiver av deg. Trodde jeg. Helt til jeg sjekka fb-sida di og oppdaga et motiv jeg har
    blogga om uten å vite hvem kunstneren var/er… Der ser du!

    Jeg liker stilen din. Og til sommeren får jeg meg forhåpentligvis litt mer tid i Lofoten (rakk ikke det som var planen sist sommer), så da skal jeg jakte enda mer – med kamera, såklart 😀

Legg igjen en kommentar

