Stein på Trekanten

Trekanten er et gammelt kjøpesenter i Bodø. Her kan man blant annet parkere i en åpen garasje som ligger under bygget, lett tilgjengelig. Også for street art-artister, skulle det vise seg. Jeg har aldri noe ærend i den kjelleren, men mitt turfølge mente å vite at det var et motiv eller to av Stein i parkeringskjelleren. Og joda, det var det.

Hvis det bare var så enkelt... ;-)
Hvis det bare var så enkelt… 😉

Det er sjelden å se et såpass romantisk og mykt Stein-motiv som dette; et barn som nærmest jager etter kjærlighet. Det nærmeste jeg kommer på i farta, er det Chaplinmotivet som var i et buss-skur i Bodøsjøen og ble overmalt for lenge siden. En alternativ fortolkning er naturligvis mer dyster; den tilsier at barnet har tenkt å slå hjertene flate på samme måte som man klasker til fluene med fluesmekkeren! Men jeg velger å gå for den første fortolkningen, såklart. Ansiktet til barnet er så livnært at jeg tok meg i å lure på om dette egentlig var/er et fotografi som har blitt bearbeidet. Godt gjort er det uansett.

Ikke akkurat jakt på kjærligheten...
Ikke akkurat jakt på kjærligheten…

Det andre motivet i parkeringskjelleren var dette. Det var usignert fra kunstnerens side. Rett nok har noen vært ute med en sprittusj og forsøkt å gi inntrykk av at det er en Lofotbasert (?) kunstner som står bak – men jeg har mine tvil. Motivet ligner ikke stilen til Mr. Hmm??, og signaturen er heller ikke slik som han selv lager den når han signerer sine verker. Se for eksempel her. Hvem som i realiteten står bak dette motivet, er dermed ikke godt å si.

Personlig blir jeg ikke overrasket om Stein står bak, skjønt jeg har ingen bestemte holdepunkter for å anta det.

Legg igjen en kommentar

